صنایع غذایی
قلب تپنده کشور خودمان باشیم

گفت‌وگو با
شریف نظام مافی،
رئیس اتاق بازرگانی ایران و سوئیس

قلب تپنده کشور خودمان باشیم

برگزاری همایش بین‌المللی غلات و دانه‌های روغنی
به همت و ابتکار اتاق بازرگانی ایران و سوئیس

برای اولین بار در نمایشگاه اگروفود‭  - ‬کشاورزی و صنایع غذایی‭ - ‬امسال و طی بازدیدی که از غرفه اتاق بازرگانی ایران و سوئیس داشتیم و گزارش آن را در شماره قبل مجله آورده‌ایم، مطلع شدیم که اتاق بازرگانی ایران و سوئیس درصدد برگزاری همایشی بین‌المللی در زمینه غلات و دانه‌های روغنی است. 
با توجه به اهمیتی که این همایش بین‌المللی می‌تواند داشته باشد و سؤالاتی از قبیل اینکه هدف برگزاری این همایش چیست و چرا اتاق بازرگانی ایران و سوئیس کاندیدا و مبتکر برگزاری این همایش شده است و سؤالات دیگری از این دست که برایمان مطرح بود، انگیزه‌ای شد تا طی مصاحبه‌ای با شریف نظام‌مافی، رئیس اتاق بازرگانی ایران و سوئیس موضوع را مورد بررسی قرار دهیم.
در صحبت‌های آقای نظام مافی جملاتی وجود دارد که بسیار جلب توجه می‌کند. به‌خصوص که آن‌ها را با جدیت و تأکید خاصی بیان می‌نماید که نشان از مکنونات قبلی و علاقه وی به کشورش و نیز اعتماد به نفس ایشان دارد.
جملاتی از این قبیل: ‮«‬‭... ‬شرکت‌های بین‌المللی اگر بخواهند با بازارهای ایران و‭ ... ‬صحبت و تعاملاتی داشته باشند باید به ایران بیایند‮»‬
‮«‬‭... ‬ما اگر به دلایلی مانند تحریم‌ها، نمی‌توانیم قلب تپنده منطقه باشیم، قلب تپنده کشور خودمان که می‌توانیم باشیم.‮»‬
‮«‬این همایش باید در تقویم کاری شرکت‌های خارجی جا بیفتد‮»‬
و جملاتی از این دست که در مصاحبه صفحه بعد ملاحظه خواهید کرد: 

با چه هدفی به طرح این همایش پرداختید؟
همایش‌های متعدد بین‌المللی در زمینه غلات در منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی، برگزار می‌شود. بعد از بازگشت تحریم‌ها حضور ایرانیان در این کنفرانس‌ها مشکل شده است و بعضی از آن‌ها هم حتی ایران را تحریم کرده‌اند. در این شرایط ما به فکر افتادیم که چرا در کشورمان یک کنفرانس بین‌المللی در مورد غلات نداریم تا به طور مداوم و حرفه‌ای برگزار شود و مسائل مربوط به این حوزه را بررسی نماید. 
از این جهت بود که اتاق بازرگانی ایران و سوئیس که یک کمیسیون کشاورزی بسیار قوی هم دارد و با شرکت‌های سوئیسی در زمینه کشاورزی و غلات در ارتباط است، تصمیم به برگزاری این همایش گرفت.
در کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران و سوئیس تصمیم بر این شد که همایش بین‌المللی غلات و دانه‌های روغنی را برگزار کنیم و افراد بسیار متخصص و فعال در این بخش در هیأت‌مدیره این همایش قرار گرفتند. افرادی از جمله سید محمد رضا مرتضوی‭ - ‬رئیس انجمن آردسازان و رئیس کانون انجمن‌های صنایع غذایی، علیرضا کریمی وثیق‭ - ‬رئیس کانون هماهنگی صنعت بازار دانش زنجیره گندم آرد نان و رئیس کمیته کنترل کیفی غلات بازرگانی دولتی ایران، حسین یزدجردی‭- ‬رئیس هیأت مدیره کانون انجمن‌های صنفی صنایع آرد ایران، حسین ضیائیان‭- ‬ عضو هیأت مدیره ایران گرین، مهرزاد جمشیدی‭- ‬رئیس هیئت مدیره انجمن بین‌المللی آسیابانان منطقه خاورمیانه و آفریقا و کاوه زرگران‭- ‬دبیر کانون انجمن‌های صنایع غذایی کشور از جمله افرادی هستند که در زمینه غلات فعالیت‌های زیادی داشته‌اند و ترکیب هیأت رئیسه همایش را تشکیل می‌دهند.
یک هیأت علمی هم تشکیل داده‌ایم، تیم برگزار‌کننده هم شکل گرفته و انشاا‭... ‬همایش در تاریخ 19 و 20 آبان ماه امسال در هتل اسپیناس پالاس تهران برگزار خواهد شد. 
هدف اصلی این است که ما برای بازار بیش از 80 میلیونی ایران نباید به دبی یا ترکیه برویم و دیدارها و ملاقات‌هایمان را با شرکت‌های خارجی در آنجا ترتیب بدهیم و در مورد ایران صحبت کنیم.
شرکت‌های بین‌المللی اگر بخواهند با بازار‌های ایرانی، طرف‌های ایرانی‌شان، شرکت‌های تجاری ایرانی، مقامات دولتی و‭ ... ‬صحبت کنند، باید به ایران بیایند. اگر به دلیل شرایطی که فعلاً به ما تحمیل شده نمی‌توانیم از نظر تجاری قلب تپنده منطقه باشیم، قلب تپنده کشور خودمان که می‌توانیم باشیم و دلیلی ندارد که مثلاً برای دیدن فلان شرکت‌های خارجی به دبی برویم. اگر علاقه دارند که با کشور ما کار کنند به ایران بیایند. هدف اصلی ما این است.

در مورد ارتباطات ایران و سوئیس در حوزه کشاورزی توضیح دهید؟ در چه زمینه‌هایی همکاری دارند؟ بخصوص در زمینه غلات و دانه‌های روغنی که محور برگزاری همایش است؟ 
در زمینه غلات چند شرکت سوئیسی در ایران فعال هستند مانند شرکت ‮«‬سینژنتا‮»‬ که علاوه بر فعالیت‌های زیادی که در حوزه‌های مختلف کود، سم، مواد شیمیایی و بذر در کشاورزی ایران دارد، در زمینه غلات هم فعالیت‌هایی دارد. از جمله در حال حاضر در یک مزرعه نمونه در استان خوزستان و شهرستان شوش در حال تست کردن بذرهای جدید ذرت است و در آینده نزدیک هویج و بعضی بذرهای دیگر در مزارع آن مورد آزمایش قرار می‌گیرند. این شرکت در بخش سموم هم یک شرکت قوی و شناخته شده بین‌المللی است و در ایران هم فعالیت دارد.
شرکت ‮«‬نستله‮»‬ دیگر شرکت سوئیسی است که فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی از جمله شیر خشک کودکان در ایران دارد و برنامه‌هایی برای تأمین شیر مورد نیاز این کارخانه در داخل ایران دارد و به این فکر است که از طریق تشکیل و مدیریت زنجیره تولید شیر در ایران شیر مورد نیاز کارخانه‌اش را تأمین نماید؛ چون تا پیش از این شیر را از خارج تهیه می‌کرد.
نستله برنامه‌هایی دارد تا با نظارت بر کار بعضی از دامداری‌ها در داخل کشور و کارهایی مانند کاهش آنتی‌بیوتیک‌ها و همچنین به صفر رساندن ‮«‬آفیلاتوکسین‮»‬ در شیر، آن را برای تولید شیرخشک کودک استانداردسازی نماید.
یک نمونه دیگر از شرکت‌های سوئیسی، شرکتی مانند ‮«‬بولر‮»‬ است که در زمینه تولید ماشین‌آلات صنایع غذایی، آردسازی، خوراک دام و طیور و آبزیان و دستگاه‌های بوجاری در ایران و در کارخانه‌ای که در آستارا‌ دارد تولید می‌کند. به هر صورت حضور شرکت‌های سوئیسی در ایران و در زمینه کشاورزی و غلات پررنگ است.

چه شرکت‌هایی و از چه کشورهایی هدف شما برای شرکت در همایش هستند؟ 
شرکت‌های خصوصی از کشورهای آلمان، ترکیه، سوئیس، فرانسه، روسیه و قزاقستان هدف دعوت ما هستند؛ چون این شرکت‌ها می‌توانند همکاران خیلی خوبی برای ایران باشند.

چقدر انتظار دارید که مورد استقبال این شرکت‌ها قرار بگیرید؟ 
با در نظر گرفتن شرایط موجود کار کمی سخت می‌شود؛ ولی چیزی که برای ما اهمیت دارد این است که این کنفرانس را شروع کنیم و آن را جا بیندازیم. مهم این است که این همایش را روی تقویم بین‌المللی سالیانه شرکت‌ها قرار دهیم و اگر امسال هم استقبال نکنند، در سال‌های بعد حتماً حضور خواهند داشت.
چشم‌انداز آینده این همایش برای ما اهمیت دارد و حتماً هم چشم‌انداز روشنی خواهد بود. برنامه درازمدت چند ساله برای این کنفرانس داریم. 

سخنرانان ویژه و مقالات هم برنامه‌ریزی شده است؟ 
بله. ما یک هیأت علمی قوی برای همایش تشکیل داده‌ایم که از طریق این هیأت علمی پس از فراخوان و ارسال مقالات خارجی و داخلی و بررسی آن‌ها در این مورد هم تصمیم‌گیری می‌کنند. هیأت علمی ما از اساتید دانشگاه، مقامات دولتی و بخش خصوصی شکل می‌گیرد.

چه ارگان‌های دولتی با شما همکاری دارند یا از شما حمایت می‌کنند؟ 
بیشتر وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت، اداره استاندارد، نهایتاً شرکت GTC  - ‬شرکت بازرگانی دولتی ایران‭ - ‬و انجمن‌های فعال در زمینه دام و طیور و همچنین انجمن‌های فعال در زمینه روغن‌های خوراکی با ما همکاری دارند. 

چرا این اتفاق در اتاق سوئیس می‌افتد و چه شد که شما به فکر انجام این کار افتادید؟ 
اتاق سوئیس، پروژه‌ها و برنامه‌های متفاوت دارد و نهایتاً چون افراد زیادی در اتاق سوئیس علاقه‌مند به این کار هستند، به همین دلیل شروع کار از اینجا کلید خورده است. 

تاکنون برگزاری چنین همایشی در ایران سابقه داشته است؟ 
یک بار یک نهاد بین‌المللی در زمینه آردسازی همایشی برگزار کرده اما در این وسعت تاکنون انجام نشده است. 

تمرکز شما بیشتر در چه حوزه‌هایی از غلات است، در زراعت، فرآوری، صنایع تبدیلی و‭ ... ‬روی کدام حوزه بیشتر متمرکز هستید؟ 
کار ما نهایتاً پس از برداشت غلات شروع می‌شود. یعنی به مسائل زراعی آن نمی‌پردازیم. هر عملیاتی که پس از برداشت، سیلو، انبارداری، آردسازی و‭ ... ‬تا سفره مصرف‌کننده را شامل می‌شود. یعنی از جایی که مثلاً گندم از تسمه نقاله وارد سیلو می‌شود در حوزه کاری این همایش است. کارخانه‌های آرد، دام و طیور، روغن‌گیری و‭ ... ‬همه را شامل می‌شود. 

در دانه‌های روغنی که کشور ما با سرانه مصرف بالا بیشتر وابسته به واردات است، چه مواردی مطرح می‌شود؟ 
بخش تجاری آن خیلی اهمیت دارد. حدود 10 میلیون تن دانه‌های روغنی در سال قبل واردات داشته‌ایم.
نگهداری، روغن‌گیری، مصرف بهینه و درست آن، یکی از موضوعات مهم کنفرانس است سرانه مصرف روغن در کشور ما متأسفانه زیاد است. کیفیت روغن هم بسیار مهم است و اینها مسائلی است که ما در این همایش مورد بحث قرار خواهیم داد.

بخش خوراک دام و طیور هم در موضوعات کنفرانس گنجانده شده است؟ 
بله، خوشبختانه یکی از شاخه‌های کاری همایش همین موضوع است. بخش زیادی از غلات، همچنین سویا و‭ ... ‬برای خوراک دام و طیور استفاده می‌شود. کارخانه‌های خوراک دام و طیور در حوزه کاری کنفرانس هستند.

در مورد بحث‌های تجاری موضوع هم شما ورود می‌کنید و آن را پوشش می‌دهید؟ 
بله. مثلاً گندم را در نظر بگیرید که از کشور قزاقستان برای ایران خریداری می‌شود برای این کار شما با مسائل مختلفی از جمله خرید، کنترل کفیت، بارگیری در کشتی، بیمه، نقل و انتقال به کشور، تخلیه و‭ ... ‬همه در حوزه کاری ما قرار دارد. همین گندم را تا مرحله آرد، استفاده در صنایع مختلف مانند انواع نان، کیک، ماکارونی و‭ ... ‬همه اینها را ما پوشش می‌دهیم. یعنی از برداشت تا سفره مردم را پوشش می‌دهد.  


ماهنامه دام و کشت و صنعت- شماره ۲۳۲- سال ۱۳۹۸
 

مدیر سایت
info@iranagrimagazine.com

به این مطلب امتیاز دهید:

کارشناسان ما در مورد مشکلات تولید محصولات، که نمی‌توانید برای آن جوابی پیدا کنید؛ می‌توانند به شما کمک کنند

info@iranAgriMagazine.com
arrow