صنایع غذایی
بازرگانی شیرین و آجیل شب عید

بازرگانی شیرین و آجیل شب عید

مهندس محمدرضا منصوریان

شاید شیرینی را زبان مشترک همه ملل در اعیاد و مناسبت‌های فرهنگی شاد باید دانست. در کشور چند هزار ساله ما نیز از زمان بابلیان، گردش کامل زمین به دور خورشید که نویدبخش شروع فصل بهار نیز بوده با جشن پیوند خورده که این سنت در گذر زمان با شیرینی و آجیل تزئین شده است. در حال حاضر چیزی که خانواده‌ها را در کنار رسم خوشایند خانه تکانی به تکاپو وا می‌دارد خرید همین شیرینی و آجیل است که جدای از قیمت، که در بعضی موارد افراد عطای آن را به لقایش می‌بخشند، کیفیت آن نیز محل بحث می‌باشد. در این میان عده‌ای با این استدلال که مراکز برند شده چون مشتری خود را یافته‌اند دیگر به کیفیت محصولات خود اهمیت نمی‌دهند و با قیمت بیشتر، محصول بی‌کیفیتی را عرضه می‌کنند و برهمین اساس از دیگر مراکز به تهیه اقلام مورد نظر خود می‌پردازند. عده‌ای دیگر نیز با نظر عکس، خرید از این مراکز را به واسطه کیفیت خوب بر خود فرض می‌کنند.
نشریه به‌منظور بررسی موضوع به پای صحبت برخی از مراکز فروش در کشور رفته تا چگونگی کیفیت و قیمت محصولات آن‌ها را جویا شود. یادآور می‌شویم احمدی، رییس اتحادیه خشکبار، در گفتگو با شبکه خبر اظهار داشت: امسال در شیرینی و خشکبار افزایش قیمت با توجه به میزان تولید و نظارت‌ها نخواهیم داشت و اگر هموطنان با تخلفی مواجه شدند به اتحادیه اطلاع دهند.

همه توان خرید آجیل را دارند

حاج آقا تواضع، مدیر عامل آجیل و خشکبار تواضع، اساس کار آجیلی تواضع را از بدو شروع به کار بر پایه کرامت و رضایتمندی مشتری عنوان کرد و به نشریه گفت: آجیل و خشکبار تواضع براساس سخت کوشی و ذوق و سلیقه شخصی بنا نهاده شد و امروزه نیز ارتقاء کیفیت، استفاده از دانش فنی و تکنولوژی‌های به روز جهانی و خدمات رسانی هر چه بیشتر در دستور کار این مجموعه است.
وی با تأیید این نکته که همه اقشار جامعه توان خرید آجیل و خشکبار تواضع را دارند افزود: به اذعان مشتریان این آجیل فروشی، کیفیت و قیمت مناسب تواضع نسبت به دیگر فعالین این امکان را فراهم آورده تا همه افراد بسته به نیاز و توان خود بتوانند از محصولات آجیل و خشکبار تواضع استفاده کنند.

افزایش 25 درصدی قیمت آجیل و خشکبار

سید ایوب حسینی، مدیرعامل خشکبار ایوب، شروع فعالیت خود را مربوط به سال 68 دانست و به نشریه گفت: با تلاش زیاد این برند را معرف همگان کردیم و با یاری خداوند و پشتکار، در یکی از شهرک‌های صنعتی کارخانه‌ای تأسیس کرده و با توسعه فعالیت به فکر صادرات و تأسیس شعبات ایوب در کشورهای دیگر نیز هستیم. وی درخصوص میزان استقبال مشتریان نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل اظهار داشت: با توجه به افزایش 25 درصدی قیمت آجیل و خشکبار، ایوب سعی کرده علاوه بر حفظ کیفیت قیمتی پایین‌تر از مراکز دیگر داشته باشد با این حال میزان تقاضا در حد سال گذشته است.

از محصول خودمان مطمئنیم

مهندس ایزدیان، مدیرعامل شیرینی سنتی فرح، درخصوص قیمت بالای محصولات تولیدی خود به نشریه گفت: حدود 3 هزار مشتری ثابت داریم که همه این افراد به دنبال شیرینی باکیفیت، سالم و تهیه شده از مواد اولیه عالی هستند که ما این شرایط را فراهم کرده و محصولی با کیفیت تولید می‌کنیم. وی ادامه داد: در سال‌های گذشته با شیرینی فروشی‌های مطرح تهران از جمله لادن و تواضع همکاری داشتیم اما به دلایل مالی این همکاری‌ها قطع شد و در حال حاضر تنها با شیرینی دریایی در تهران فعالیت داریم.

در نهایت...

به نظر می‌رسد بالا رفتن قیمت مواد اولیه در تهیه شیرینی و همچنین آجیلی که ماحصل دسترنج کشاورزان است و به‌واسطه دلالی‌ها قیمت گزافی را پیدا می‌کند همه موجب می‌شود تا مراکز فروش یا بدون توجه به اظهارات اتحادیه قیمت محصولات را افزایش دهند و یا از کیفیت آن زده و به همان قیمت به فروش برسانند. این را شاید دیابت نوع صفری باید دانست که گردن خود قنادان را گرفته است.

ماهنامه دام و کشت و صنعت - شماره ۲۱۵ و ۲۱۶ - سال ۱۳۹۶  
 

مدیر سایت
info@iranagrimagazine.com

به این مطلب امتیاز دهید:

کارشناسان ما در مورد مشکلات تولید محصولات، که نمی‌توانید برای آن جوابی پیدا کنید؛ می‌توانند به شما کمک کنند

info@iranAgriMagazine.com
arrow