سیاستگذاری کشاورزی
کمیسیون کشاورزی مجلس با اندک کشاورز

رستم است و یک دست اسلحه
کمیسیون کشاورزی مجلس با اندک کشاورز


290 نماینده در انتخابات اخیر به مجلس یازدهم راه یافتند تا منافع و مصالح ملی را سرلوحه خدماتشان قرار دهند و البته مسائل حوزه انتخابیه خود را پیگیری نمایند. در این میان، امنیت غذایی و تسهیل‌گری در مسیر تولید بیش از 125 میلیون تن محصولات کشاورزی که اشتغال حدود 19 درصد مردم را در روستاها، شهرک‌های کشاورزی و مزارع بزرگ نیز به همراه دارد یکی از مؤلفه‌های مهم استقلال کشور است که ضرورتاً باید مدافعین قدرتمند، متخصص، کاردان و باتجربه داشته باشد. 
از طرفی نقطه تمرکز و کانون مدافعان کشاورزی پایدار، توسعه روستایی، تولید کشاورزی سازگار با محیط‌زیست، اشتغال روستایی و ... قاعدتاً «کمیسیون کشاورزی»‌ و یکی از مهم‌ترین مؤلفه‎های امنیت غذایی است.
توضیحات فوق به این دلیل مطرح می‌شود که جایگاه کشاورزی، تولید محصولات استراتژیک، برنامه‌ریزی برای افزایش بهره‌وری و نظارت بر عملکرد قوه مجریه (دولت و نهایتاً وزارت جهاد کشاورزی) نزد مجلسیان روشن شود؛ به‌‌ویژه اینکه ضرورت داشت استان‌های دارای کشاورزی گسترده مانند مازندران، گلستان، گیلان، آذربایجان‌ها، زنجان، فارس، خراسان و ... حتماً نمایندگانی از بین کشاورزان اعم از کارشناسان و مدیران کشاورزی، فعالان کشاورزی، سرمایه‌گذاران و بهره‌برداران به مجلس بفرستند.
 اما با نگاهی به جداول سوابق اداری، تحصیلی و خدمات کاری نمایندگان مجلس یازدهم در می‌بابیم، علوم سیاسی، فلسفه، ادبیات، حقوق، فقه، علوم اجتماعی، عرفان، الهیات، تاریخ اسلام، جغرافیا، تاریخ، تحصیلات حوزوی، مدیریت دولتی و... عرصه را بر تحصیلات کشاورزی (و زیرمجموعه‌های آن) تنگ کرده است. گرچه در مجلس به چنین نیروهایی با تحصیلات و تخصص‌های یاد شده هم نیاز است اما زمانی که متوجه می‌شویم تنها 9-8 نفر از 290 نفر دارای تحصیلات مرتبط با کشاورزی بوده یا شرف حضور در کمیسیون‌های کشاورزی ادوار گذشته مجلس را در سوابق خود دارند: 
• دکتر غلامرضا نوری قزلجه، فوق‌لیسانس مدیریت کشاورزی از بستان‌آباد (اصولگرا)، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس نهم
• دکتر یوسف داوودی، دکترای دامپزشکی، از سراب (مستقل)، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس دهم 
• مهندس جلیل محمودزاده، فوق لیسانس کشاورزی، از مهاباد (اعتدال و توسعه)، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس دهم
• مهندس سید لفته احمدنژاد، فوق لیسانس کشاورزی، از خرمشهر (اصولگرا)
• مهندس معین‎الدین سعیدی، فوق لیسانس مهندسی کشاورزی، از چابهار (مستقل)
• دکتر محمد جواد عسکری، دانشجوی دکترای کشاورزی، از داراب و زرین دشت (اصولگرا)
• دکتر ذبیح ا... اعظمی، دکترای گیاه پزشکی، از جیرفت و عنبرآباد (اصلاح طلب)
• مهندس رجب رحمانی، لیسانس کشاورزی و فوق لیسانس مدیریت، از تاکستان (اصولگرا)
البته آقای دکتر رحمت ا... نوروزی، دانشجوی دکترای روابط بین‌الملل، کشاورززاده‌‎ای که به کشاورزی در چندین هکتار زمین زراعی در علی آباد کتول اشتغال داشته (اصولگرا) و در مجلس نهم نیز در کمیسیون کشاورزی حضور داشته به این جمع اضافه می‌گردد.
با این حساب، سرجمع کارشناسان، متخصصین و دانش آموختگان کشاورزی و کشاورزان خبره حاضر در مجلس یازدهم حتی به 10 نفر نمی‌رسد.
البته جدول ارائه شده اطلاعات و تحصیلات نمایندگان مجلس یازدهم دارای نواقص زیادی‌ است. از جمله اینکه در ردیف تحصیلات حدود 50 نفر از نمایندگان صرفاً کلمه لیسانس، فوق لیسانس یا دکترا قید شده و هنوز مشخص نیست در بین این افراد دانش‎آموخته کشاورزی حضور دارد یا خیر. 
جالب توجه اینکه در بین این تعداد تنها یک نفر اصلاح طلب می‌باشد. نکته جالب‌تر اینکه در رابطه با سوابق اجرایی یکی از نمایندگان نوشته شده «کارخانه‌دار» اما برای هیچ نماینده‌ای کلمه «کشاورز» یا بهره‌بردار کشاورزی درج نشده است. 
مجله دام و کشت و صنعت ضمن تبریک به صاحب نظران حوزه کشاورزی که به کرسی نمایندگی دست یافته‌اند، امیدوار است این اندک متخصصین کشاورزی به سراغ کمیسیون‌های دیگر نروند؛ زیرا با شرایط فعلی بین 15-14 کسری برای عضویت در کمیسیون کشاورزی خواهیم داشت و به همین جهت امید می‌رود افرادی با تحصیلات دکترای اقتصاد، دکترای مدیریت، دکترای حقوق در جمع کمیسیون کشاورزی قرار گیرند.

ضرورت ورود مرکز پژوهش‌های مجلس
شاید یکی از دلایل عدم استقبال و شوق حضور نمایندگان (غیر تحصیلات کشاورزی) به‌‌ویژه افراد صاحب نام و با نفوذ در کمیسیون کشاورزی این است که اطلاعات زیادی از اهمیت این بخش استراتژیک ندارند و ضرورت دارد مرکز پژوهش‌های مجلس با کمک وزارت کشاورزی، ثبات حاکمیت ملی و ایجاد اشتغال مولد را که در کشاورزی تبلور می‌یابد و امنیت غذایی، ماندگار کردن روستانشینان و افزایش بهره‌وری را در گام دوم انقلاب برای نمایندگان توضیح دهد تا شاهد رقابت نمایندگان برای ثبت نام در کمیسیون کشاورزی باشیم. 
پیشنهاد می‌شود رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس دهم نشستی با حضور اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس دهم و دانش آموختگان کشاورزی، کشاورزان و روستازادگان مجلس یازدهم برگزار نماید تا ضمن اینکه نمایندگان جدید با امور و اصول و برنامه‌های کمیسیون و اهداف آن بیشتر آشنا می‌شوند، یاران و همکاران آینده خود را بشناسند. 
شاید این دیدار و رایزنی دوستانه چند ساعته موجب کنکاش در تحصیلات و توانمندی‌های دیگر نمایندگان شده و نخبگان مدیریت و اقتصاد و حقوق و کشاورززادگان را به کمیسیون دعوت نمایند.
بایدها و نبایدها
جا دارد اعضاء کمیسیون کشاورزی مجلس به فکر ارائه پیشنهاد تصویب قوانین جدید نباشند چراکه کشور از قوانین زیاد، اضافی، متضاد و بورکراسی بی‌هدف رنج می‌برد، بدتر اینکه صدها بخشنامه، رویه، مصوبه، مقرّره و آیین‌نامه و حتی قانون متضاد، موازی و غیرشفاف وجود دارد که همدیگر را نقض می‌کنند و بسیاری از آن‌ها، مزاحم کسب و کار فعالان اقتصادی هستند. 
پیشنهاد می‌شود نمایندگان از فکر تعویض یا جابجایی مدیران کشاورزی با دیگر مدیران واحدهای شهر و استان یا صرف پرداختن به جاده و ساختمان در شهر و حوزه خود به افکار ملی و منطقه‌ای روی بیاورند زیرا هم اینک ده‌ها فرودگاه و شهرک بلا استفاده و ضایع‌کننده سرمایه داریم که به اصرار دوستان قبلی‌شان ایجاد و احداث شده و نه شغلی را باعث شده نه چرخش اقتصادی (زیرا نماینده، نماینده یک ملت و کشور است نه فقط نماینده ایل و طایفه و عشیره یا مردم فقط یک شهر). 
شایسته است نمایندگان حقوق ملت را استیفا کنند و پیگیر شوند که چرا سفارتخانه‌های ما بر عکس دیگر کشورها به کانون بازرگانی به نفع کشور تبدیل نشده، چرا وابسته و رایزن کشاورزی نداریم. چرا در جذب نوآوری‌های کشاورزی کند عمل می‌کنیم، چرا قوانین ارث همچنان موجبات قطعه قطعه شدن زمین‌های زراعی و بالتبع تغییر کاربری و مهاجرت کشاورز را باعث می‌شود، چرا قوانین آب و خاک و منابع طبیعی دقیق اجرا نمی‌شود. چرا شهرداری‌ها و بخشداری‌ها در مقابل پروانه‌ها و مجوزهای صادره بهره‌برداری کشاورزی، دکان دو نبش باز کرده و ده‌ها استعلام دیگر از متقاضی تولید و سرمایه‌گذاری در کشاورزی طلب می‌کنند به نحوی که روند سرمایه‌گذاری در کشاورزی منفی شده است چراکه مرکز تجمیع استعلام‌ها برای بهره‌برداران کشاورزی ایجاد نمی‌شود.
درچنین جایگاه خطیری است که 4 سال نمایندگی و فعالیت یک نماینده زبانزد میلیون‌ها بهره‌بردار کشاورزی و احسنت آن‌ها می‌شود یا عملکرد نماینده‌ای در مسیر فرار مالیاتی عده‌ای یا در بروبیای گمرکات و بنادر جزیره‌ای یا ورود در سیستم توزیع خود و... ثبت حافظه تاریخی مردم بایگانی می‌شود.

ماهنامه دام و کشت و صنعت- شماره ۲۳۸- اسفند ۱۳۹۸
 

مدیر سایت
info@iranagrimagazine.com

به این مطلب امتیاز دهید:

کارشناسان ما در مورد مشکلات تولید محصولات، که نمی‌توانید برای آن جوابی پیدا کنید؛ می‌توانند به شما کمک کنند

info@iranAgriMagazine.com
arrow