بازاریابی، کارآفرینی و فضای مجازی
نقش بازاریابی‭ ‬دیجیتالی بر‭ ‬فروش‭ ‬کالا

نقش بازاریابی‭ ‬دیجیتالی بر‭ ‬فروش‭ ‬کالا

نویسنده: مهندس‭ ‬عزتی

عصر‭ ‬کنونی،‭ ‬عصر‭ ‬تبادل‭ ‬اطلاعات‭ ‬از‭ ‬طریق‭ ‬رسانه‭ ‬می‌باشد‭ ‬و‭ ‬این‭ ‬گستردگی،‭ ‬تأثیرات‭ ‬شگرفی‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬شکل‭ ‬گیری‭ ‬و‭ ‬دوام‭ ‬فعالیت‌های‭ ‬اقتصادی‭ ‬ایجاد‭ ‬کرده‭ ‬است‭.‬
در‭ ‬این‭ ‬راستا‭ ‬بازاریابی‭ ‬اینترنتی‭ ‬و‭ ‬الکترونیکی‭ ‬خصوصا‭ ‬در‭ ‬سطح‭ ‬بین‌المللی‭ ‬بیش‭ ‬از‭ ‬هر‭ ‬زمان‭ ‬مورد‭ ‬تغییرات‭ ‬بنیادی‭ ‬قرار‭ ‬گرفته‭ ‬است‭. ‬زیرا‭ ‬قدرت‭ ‬کانال‌ها‭ ‬و‭ ‬رسانه‌های‭ ‬دیجیتالی‭ ‬به‭ ‬حدی‭ ‬رسیده‭ ‬که‭ ‬مردم‭ ‬اطلاعات‭ ‬مربوط‭ ‬به‭ ‬زندگی‭ ‬روزمره‭ ‬و‭ ‬حتی‭ ‬خرید‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬از‭ ‬این‭ ‬طریق‭ ‬دنبال‭ ‬میکنند‭.‬

اهمیت‭ ‬بازاریابی‭ ‬دیجیتالی‭ ‬

بررسی‌ها‭ ‬نشان‭ ‬می‌دهد،‭ ‬در‭ ‬آینده‭ ‬بیش‭ ‬از‭ ‬70‭ ‬درصد‭ ‬تحقیقات‭ ‬و‭ ‬مطالعات‭ ‬مشتریان،‭ ‬قبل‭ ‬از‭ ‬حضور‭ ‬در‭ ‬محل‭ ‬خرید‭ ‬و‭ ‬یا‭ ‬درخواست‭ ‬خدمات‭ ‬انجام‭ ‬خواهد‭ ‬گرفت‭. ‬چنین‭ ‬وضعیتی‭ ‬می‌تواند‭ ‬باعث‭ ‬خشنودی‭ ‬و‭ ‬یا‭ ‬ناامیدی‭ ‬صاحبان‭ ‬کسب‭ ‬و‭ ‬کارها‭ ‬و‭ ‬شرکت‌های‭ ‬تجاری‭ ‬گردد‭. ‬حضور‭ ‬مناسب‭ ‬و‭ ‬حساب‭ ‬شده‭ ‬در‭ ‬فضای‭ ‬بازاریابی‭ ‬دیجیتالی‭ ‬توسط‭ ‬یک‭ ‬مدیر،‭ ‬سبب‭ ‬جذب‭ ‬مشتریان‭ ‬بالقوه‭ ‬بیشتر‭ ‬برای‭ ‬کسب‭ ‬و‭ ‬کارش‭ ‬می‌شود‭. ‬از‭ ‬طرف‭ ‬مقابل‭ ‬در‭ ‬صورت‭ ‬عدم‭ ‬آمادگی‭ ‬و‭ ‬یا‭ ‬نداشتن‭ ‬برنامه‌ریزی‭ ‬مناسب،‭ ‬عرصه‭ ‬برای‭ ‬رقیبان‭ ‬باز‭ ‬خواهد‭ ‬شد‭. ‬
برخی‭ ‬مدیران‭ ‬به‭ ‬دلیل‭ ‬داشتن‭ ‬تجربیات‭ ‬ناموفق‭ ‬و‭ ‬عدم‭ ‬داشتن‭ ‬طرح‭ ‬و‭ ‬برنامه‭ ‬برای‭ ‬استفاده‭ ‬از‭ ‬راهکارهای‭ ‬دیجیتالی‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬عبارت‭ ‬دیگر‭ ‬عدم‭ ‬داشتن‭ ‬نگاه‭ ‬تخصصی‭ ‬و‭ ‬همچنین‭ ‬به‭ ‬علت‭ ‬اطلاع‭ ‬نداشتن‭ ‬از‭ ‬وجود‭ ‬شاخص‌های‭ ‬ارزیابی‭ ‬دقیق،‭ ‬کسب‭ ‬و‭ ‬کارهای‭ ‬سنتی‭ ‬را‭ ‬ترجیح‭ ‬میدهند،‭ ‬چرا‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬نظر‭ ‬آنان‭ ‬ممکن‭ ‬است‭ ‬به‭ ‬برندشان‭ ‬آسیب‭ ‬برسد‭ ‬در‭ ‬حالیکه‭ ‬با‭ ‬داشتن‭ ‬نیروهای‭ ‬متخصص‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬زمینه‭ ‬می‌توانند‭ ‬با‭ ‬ایجاد‭ ‬خلاقیت‭ ‬و‭ ‬نوآوری‭ ‬به‭ ‬کسب‭ ‬وکار‭ ‬خود‭ ‬رونق‭ ‬دهند‭.‬

گسترش‭ ‬بازار‭ ‬هدف

نکته‭ ‬قابل‭ ‬توجه‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬میان‭ ‬افزایش‭ ‬تمایلات‭ ‬مشتریان‭ ‬برای‭ ‬کسب‭ ‬اطلاعات‭ ‬پیش‭ ‬از‭ ‬خرید‭ ‬است‭. ‬هدف‭ ‬این‭ ‬روش‭ ‬کاهش‭ ‬هزینه‌های‭ ‬سربار‭ ‬بازاریابی،‭ ‬مدیریت‭ ‬مشتریان،‭ ‬ایجاد‭ ‬خلاقیت‭ ‬و‭ ‬هدفمندی‭ ‬است‭. ‬ از‭ ‬آن‭ ‬جا‭ ‬که‭ ‬داشتن‭ ‬علم‭ ‬و‭ ‬تخصص‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬زمینه‭ ‬موجب‭ ‬تغییر‭ ‬ساختار‭ ‬کسب‭ ‬و‭ ‬کارها‭ ‬و‭ ‬افزایش‭ ‬سرعت‭ ‬رشد‭ ‬مشتریان‭ ‬و‭ ‬بنگاه‭ ‬کسب‭ ‬و‭ ‬کار‭ ‬می‌شود‭ ‬بنابراین‭ ‬باید‭ ‬توجه‭ ‬داشت‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬صورت‭ ‬عدم‭ ‬رعایت‭ ‬اصول‭ ‬و‭ ‬الزامات‭ ‬مشخص‭ ‬شده،‭ ‬ممکن‭ ‬است‭ ‬برخی‭ ‬مشکلات‭ ‬از‭ ‬جمله‭ ‬کاهش‭ ‬اعتبار‭ ‬ایجاد‭ ‬شود‭. ‬در‭ ‬نتیجه‭ ‬با‭ ‬شناخت‭ ‬ابعاد‭ ‬کاربردی‭ ‬بازاریابی‭ ‬دیجیتالی‭ ‬می‌توان‭ ‬به‭ ‬توسعه‭ ‬بازار‭ ‬هدف‭ ‬و‭ ‬افزایش‭ ‬فروش‭ ‬دست‭ ‬یافت‭.‬‭ ‬

برای مطالعه مطلب «راهکاری نوین در بازاریابی مواد غذایی» کلیک کنید

چالش‌های‭ ‬پیش‭ ‬رو

از‭ ‬جمله‭ ‬عمده‭ ‬چالش‌های‭ ‬بازاریابی‭ ‬دیجیتالی‭ ‬بنگاه‌های‭ ‬خرد‭ ‬و‭ ‬متوسط‭ ‬و‭ ‬کوچک‭ ‬در‭ ‬ایران‭ ‬می‌توان‭ ‬به‭ ‬کمبود‭ ‬منابع‭ ‬مالی،‭ ‬عدم‭ ‬دسترسی‭ ‬به‭ ‬اطلاعات‭ ‬بازار‭ ‬و‭ ‬شناخت‭ ‬ناکافی‭ ‬از‭ ‬سلایق‭ ‬مشتریان،‭ ‬ضعف‭ ‬دانش‭ ‬بازاریابی‭ ‬و‭ ‬فقدان‭ ‬متخصصان‭ ‬بازاریابی‭ ‬درون‭ ‬بنگاه،‭ ‬مدیریت‭ ‬سنتی‭ ‬و‭ ‬ضعف‭ ‬مدیران‭ ‬در‭ ‬مهارت‭ ‬مدیریتی‭ ‬و‭ ‬بازاریابی‭ ‬اشاره‭ ‬کرد‭. ‬ در‭ ‬پی‭ ‬این‭ ‬چالش‌ها،‭ ‬بخش‭ ‬بزرگی‭ ‬از‭ ‬ظرفیت‌های‭ ‬واحدهای‭ ‬تولیدی‭ ‬راکد‭ ‬مانده‭ ‬و‭ ‬منجر‭ ‬به‭ ‬عدم‭ ‬به‭ ‬روز‭ ‬بودن‭ ‬محصولات‭ ‬و‭ ‬روش‌های‭ ‬بازاریابی‭ ‬مطابق‭ ‬با‭ ‬تحولات‭ ‬بین‭ ‬نسلی‭ ‬می‌شود‭. ‬در‭ ‬نتیجه‭ ‬بخش‭ ‬بزرگی‭ ‬از‭ ‬بازار‭ ‬داخلی‭ ‬به‭ ‬رقبای‭ ‬خارجی‭ ‬واگذار‭ ‬می‌شود‭.  ‬

سهم‭ ‬ایران‭ ‬در‭ ‬دیجیتال‭ ‬مارکتینگ‭ ‬

با‭ ‬توجه‭ ‬به‭ ‬تحقیقات‭ ‬صورت‭ ‬گرفته،‭ ‬حدود‭ ‬80‭ ‬درصد‭ ‬از‭ ‬بنگاه‌های‭ ‬کوچک‭ ‬و‭ ‬متوسط‭ ‬در‭ ‬ژاپن‭ ‬و‭ ‬حدود‭ ‬75‭ ‬درصد‭ ‬از‭ ‬بنگاه‌های‭ ‬کشور‭ ‬چین‭ ‬و‭ ‬هنگ‭ ‬کنگ‭ ‬از‭ ‬این‭ ‬سیستم‭ ‬استفاده‭ ‬میکنند،‭ ‬در‭ ‬حالیکه‭ ‬در‭ ‬ایران‭ ‬با‭ ‬توجه‭ ‬به‭ ‬وجود‭ ‬48‭ ‬میلیون‭ ‬دستگاه‭ ‬گوشی‭ ‬هوشمند،‭ ‬کمتر‭ ‬از‭ ‬15‭ ‬درصد‭ ‬از‭ ‬مردم‭ ‬از‭ ‬بازاریابی‭ ‬دیجیتالی‭ ‬استفاده‭ ‬میکنند‭ ‬که‭ ‬نیمی‭ ‬از‭ ‬جامعه‭ ‬آماری‭ ‬مذکور،‭ ‬افراد‭ ‬زیر‭ ‬30‭ ‬سال‭ ‬هستند‭. ‬یعنی‭ ‬25‭ ‬درصد‭ ‬جمعیت‭ ‬بین‭ ‬15‭ ‬تا‭ ‬29‭ ‬سال‭ ‬از‭ ‬خدمات‭ ‬موبایل‭ ‬استفاده‭ ‬میکنند‭. ‬این‭ ‬در‭ ‬حالی‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬74‭ ‬درصد‭ ‬از‭ ‬جمعیت‭ ‬کشور،‭ ‬شهرنشین‭ ‬هستند‭.‬
بنابراین‭ ‬با‭ ‬توجه‭ ‬به‭ ‬این‭ ‬داده‌ها،‭ ‬با‭ ‬استفاده‭ ‬از‭ ‬از‭ ‬روش‭ ‬صحیح‭ ‬و‭ ‬خلاقانه‭ ‬بازاریابی‭ ‬الکترونیکی‭ ‬و‭ ‬با‭ ‬ایجاد‭ ‬نوآوری،‭ ‬می‌توان‭ ‬منحنی‭ ‬مشتریان‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬سمت‭ ‬افزایش،‭ ‬جهت‌دهی‭ ‬کرد‭. ‬

ماهنامه دام و کشت و صنعت - شماره ۲۱۴ - سال ۱۳۹۶

 

ماهنامه دام و کشت و صنعت پنجره ای به آگاهی و دانش

مدیر سایت
info@iranagrimagazine.com

به این مطلب امتیاز دهید:

کارشناسان ما در مورد مشکلات تولید محصولات، که نمی‌توانید برای آن جوابی پیدا کنید؛ می‌توانند به شما کمک کنند

info@iranAgriMagazine.com
arrow