بشیر پیمانی بیش از ربع قرن است كه در بانك كشاورزی خدمت میكند وی از سال 78 تا 82 با سمت رئیس شعبه انجام وظیفه نموده است. سپس سال 1382 لغایت 1384 به عنوان كارشناس و رئیس امور كاركنان مدیریت استان اردبیل و كارشناس اداره كل نظارت و امور شعب بانك مشغول و مجدداً از سال 84 تاكنون با سمت رئیس شعبه در حال خدمت میباشد. پیمانی دارای مدرك تحصیلی فوقلیسانس مدیریت دولتی بوده و حدود 12 سال مسئولیت اداره سه شعبه ممتاز -شهریار،شهید بهشتی و شهرآرا- را برعهده داشته است.
شعبه شهرآرا در همسایگی ساختمان مركزی بانك و در تیررس نگاه و قضاوت مدیران قرار دارد. به همین جهت مصاحبهای با رئیس این شعبه در رابطه با توسعه فعالیت بانكداری الكترونیك، جذب منابع، افزایش مشتریان فعال، كاهش مطالبات، ارائه تسهیلات ارزی به فعالان، طرحهای مهم مشاركتی، خدمات و تسهیلات ویژه بانوان و بانوان سرپرست خانوار و برنامههای آتی شعبه صورت گرفته كه توجه شما را به مطالعه آن جلب میكنیم:
كارت اعتباری و حساب الكترونیك، انقلابی در مراودات بانكی به وجود میآورد و بار كار فیزیكی بانك را كاهش میدهد. در این زمینه چه خدماتی انجام دادهاید؟
از زمان ظهور و گسترش بانكداری الكترونیك حجم قابل توجهی از عملیات فیزیكی شعب بانك كاسته شده كه رضایت مشتریان را به دنبال داشته است. بهطوریكه موجب خلوتی محیط داخلی شعبه گردیده و همچنین با توجه به عدم نیاز به مراجعه حضوری در ترافیك و حمل و نقل داخل شهری و حتی برون شهری تأثیر مثبت داشته است. مع الوصف طیف جدیدی از نیازهای مشتریان به واسطه بانكداری الكترونیك ایجاد گردیده است.
استمرار و پایداری فعالیت بانكی منوط به بازگرداندن اقساط تسهیلات است، تا چه میزان شعبه را با این رویه وفق دادهاید؟
در ارتباط با كاهش مطالبات جاری، پیگیری جدی و پیش از سررسید تسهیلات در وصول به موقع مطالبات خیلی موثر بوده و همچنین در زمان پرداخت تسهیلات تمهیدات لازم اندیشیده میشود. اخذ تضامین مناسب و قابل وثوق، نقش مهمی در جلوگیری از انتقال تسهیلات به طبقه غیرجاری دارد.
تسهیلات ارزی شعبه به چه بخشهایی پرداخت شده است؟
خدمات ارزی شعبه در سال گذشته حدود 60 میلیون دلار در زمینه صنایع تبدیلی و كشاورزی و خودروسازی بوده كه نقش مؤثری در ایجاد اشتغال داشته است. همچنین در زمینه واردات انواع كالاهای مورد نیاز كشور نیز بخش قابل توجهی اعتبار و تسهیلات پرداخت گردیده است.
در پروسه تكمیل واحدهای تولیدی چه میزان تاثیرگذار بودهاید؟
با توجه به اینكه این شعبه در شهر تهران واقع شده امكان اجرای طرحهای تولیدی بهطور مستقیم میسر نیست ولی در جهت تكمیل پروسه تولید واحدهای تولیدی از جمله تأمین سرمایه در گردش واحد تولیدی شركت فروكتوز ناب كه در زمینه تولید فروكتوز فعالیت مینماید تاثیرگذار بوده و همچنین در واحد صید و واردات و توزیع انواع ماهی و محصولات دریایی شركت خلیج فارس نوین نیز سهم مناسبی را داشته است. این علاوه بر موارد متعددی است كه رسالت بانك كشاورزی بر حمایت از طرحهای تولیدی بوده است.
در چه بخشهایی از تسهیلات، بانوان بیشتر مورد توجه قرار گرفته اند؟
با توجه به رویكرد بانك در حمایت از بانوان، علی الخصوص بانوان سرپرست خانوار كه از چندین سال قبل استمرار داشته این شعبه نیز طرحهای مذكور را در اولویت كاری خود قرار داده و با برقراری تسهیلات مورد نظر بانوان، حمایتهای لازم را داشته است. علی الخصوص بر اساس تفاهم نامهای كه بانك با كمیته امداد امام خمینی- ره- دارد، همكاری بسیار خوبی در این زمینه در جریان است.
به عنوان مدیر چه روشهایی را برای مشترییابی، مشتریمداری، تجهیز منابع و توسعه فعالیتهای شعبه به كار گرفتهاید؟
از شهریورماه سال 1392 كه در این شعبه حضور یافتم با حمایت و رهمنودهای بسیار مؤثر مدیریت امور شعب بانك تهران بزرگ، شعبه همواره سودآور بوده است و هر سال منابع شعبه بهطور قابل توجهی افزایش پیدا كرده بهطوریكه از حدود 570 میلیارد ریال آخر مرداد 92 به رقم 5620 میلیارد ریال در پایان سال 1395 رسیده است. شایان ذكر است علاوه بر اقدامات اینجانب و حمایتهای ذكر شده، این موقعیت مرهون تلاش دسته جمعی پرسنل زحمتكش شعبه میباشد، كه توجه به مشتری مداری را سرلوحه كار خود قرار دادهاند. و ضمن رعایت اخلاق و رفتار حرفهای در ارائه خدمات به مشتریان را از اولویتهای شعبه میدانند.
برنامههای پیشرو را معرفی كنید
با توجه به اینكه سال جاری، سال جذب منابع ارزان قیمت در بانك پیشبینی شده است، اینجانب باعنایت به رویكرد فعلی بانك، برنامهریزی نموده و در جذب منابع ارزان قیمت از جمله، تقویت حسابهای جاری مشتریان - اشخاص و شركتی - توسعه بانكداری الكترونیك و فروش انواع كارتهای هدیه و .... از همه مهمتر تلاش بیشتر بر تقویت دستگاههای P.O.S و توسعه كمی آنها و افتتاح انواع حساب مهرگستر ضمن توجه ویژه به وصول مطالبات كه یكی از ارزانترین منابع میباشد، تمركز دارم.
تبصره 35 فرصتی مناسب برای كاهش مطالبات بود موفقیت شعبه در این زمینه چه میزان است؟
در اجرای مفاد تبصره 35 و تحقق هر چه بیشتر آن، با بسیج كلیه همكاران شعبه و مشاركت آنان در طرح، لیست مطالبات تهیه و با بدهكاران تماس حاصل شد. بهطوریكه حدود یك ماه تعدادی از همكاران به همین منظور تا ساعت 10 شب در شعبه حضور داشتند. این شعبه نهایت استفاده را از تبصره 35 در كاهش مطالبات شعبه داشته و كار بسیار مفیدی برای شعبه و مشتریان انجام داد، مشتریانی كه بنا به مشكلات و معاذیر خاص خود تابحال موفق به تسویه بدهی نگردیده بودند.
تبلیغات، مذاكرات و دعوت از مشتریان برای رونق بخشیدن به مراودات بانكداری الكترونیك چه نقشی در توجه بیشتر مشتریان به این امر داشته و دارد؟
برای ترویج كانالهای ارتباطی كه مرتب از طریق ستاد عالی بانك و مدیریت امور شعب بانك در تهران بزرگ تبلیغات مناسب انجام میگیرد. از جمله تبلیغات صداوسیما، نصب انواع تابلو در بزرگراهها و... پوسترها و بنرهای ارسالی را به موقع در شعبه در معرض دید عموم قرار داده و انواع بروشورهای ارسالی را جاگذاری و به مشتریان تحویل میدهیم. علاوه بر اینها برای انواع كانالهای ارتباطی و همكاری با آنها، مسئول مشخص شده و مرتب بازخورد میگیریم. همكاران، مكلف شدهاند تا به كلیه مراجعهكنندگان به شعبه، كانالهای ارتباطی را معرفی نمایند. بهطوریكه شعبه موفقیت قابل توجهی در این زمینه نصیب خود نموده است.
ماهنامه دام و کشت و صنعت - شماره ۲۰۷ و ۲۰۸ - سال ۱۳۹۶
کارشناسان ما در مورد مشکلات تولید محصولات، که نمیتوانید برای آن جوابی پیدا کنید؛ میتوانند به شما کمک کنند
info@iranAgriMagazine.com