گزارش نمایشگاه
جای خالی ‮«‬اگرو‮»‬ در نمایشگاه ‮«‬اگروفود‮»‬

بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کشاورزی و صنایع غذایی - اگروفود - ایران در روزهای 28 تا 31 خردادماه در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد. 
در گرماگرم تحریم‌های آمریکا علیه ایران، این بار هم خانم لادن ملکی، بزرگ‌ترین نمایشگاه صنایع غذایی و کشاورزی ایران را در روزهای پایانی خرداد امسال در تهران برگزار کرد تا حدود 765 شرکت، کارخانه و مزرعه ایرانی و 160 شرکت از 30 کشور خارجی به تعامل و تبادل نظر، کالا و خدمات بپردازند.
از نکات مهم و بارز این نمایشگاه، پیشرفت‌های قابل ملاحظه در صنایع بسته‌بندی بود که شرکت و تنوع شرکت‌های فعال در این عرصه نشان از این موضوع داشت. 
یکی دیگر از بخش‌های جالب این نمایشگاه، اختصاص پاویونی به شرکت‌ها و گروه‌های فعال استارتاپی در حوزه کشاورزی و صنایع غذایی بود که تقریباً برای اولین بار اتفاق می‌افتاد و آن هم اختصاص پاویونی به گروه‌های استارتاپی در نمایشگاه بود که تیم‌های شرکت‌کننده به عرضه ایده‌های خود در صنایع غذایی و کشاورزی پرداختند.
در کنار نکات بسیار مثبت و مفیدی که نمایشگاه داشت، اما ایرادهایی هم در کار برگزاری نمایشگاه بیست و ششم اگروفود خودنمایی می‌کرد. 
می‌توان به کم‌رنگ بودن حضور شرکت‌های بخش کشاورزی یا ‮«‬Agro‮»‬ در این نمایشگاه اشاره کرد. به نظر می‌رسید بخش غالب نمایشگاه فقط صنایع غذایی یا ‮«‬فود‮»‬ است؛ چراکه غیر از چند شرکت گلخانه‌ای و یکی دو شرکت در حوزه خدمات آب و نیز چند شرکت سیلوسازی  - اگر بتوان آن‌ها را در دسته اگرو آورد - چیز چندان دیگری در حوزه کشاورزی مشاهده نمی‌شد. 
آمار شرکت‌های حاضر در نمایشگاه هم مؤید همین نکته است؛ چنانچه 57 درصد غرفه‌ها در اختیار بخش ‮«‬فود‮»‬  - محصولات غذایی، صنایع تبدیلی و صنایع مرتبط با آن‭ -  ‬بود.
37 درصد بخش ‮«‬فود تک‮»‬ - ماشین‌آلات، تجهیزات و تکنولوژی صنایع غذایی، بسته‌بندی و تجهیزات جانبی و ماشین‌آلات مرتبط با آن‭ - بود و تنها 5 درصد بخش ‮«‬اگرو‮»‬ - ماشین‌آلات تجهیزات کشاورزی و آبیاری، نهاده‌ها و صنایع کشاورزی و صنایع مرتبط با آن‭ - می‌شد. 
با توجه به اهمیت نمایشگاه اگروفود و نقش تأثیرگذاری آن در ارتقای جایگاه غذا و کشاورزی با تعدادی از مدیران شرکت‌های حاضر در نمایشگاه گفت‌وگوهایی انجام داده‌ایم که به‌طور خلاصه به بعضی از آن‌ها در ادامه اشاره خواهیم کرد.
ضمن اینکه در شماره‌های آینده گزارش مفصل‌تری از پاویون شرکت‌های استارتاپی به‌طور ویژه تقدیم شما خواهیم کرد: 
اتاق بازرگانی ایران و سوئیس؛
کنفرانس جهانی غلات ‮«‬ایران گرین‮»‬
خانم سعادت سیروس، مدیر بخش آکادمی و منابع انسانی اتاق بازرگانی ایران و سوئیس به خبرنگار ‮«‬دام، کشت و صنعت‮»‬ گفت: در این غرفه بیشتر تمرکزمان روی کنفرانس بین‌المللی غلات ‮«‬ایران گرین‮»‬ است که آذرماه برگزار خواهد شد.
وی که خود از اعضای فعال تیم اجرایی این کنفرانس است، می‌گوید: در این کنفرانس در حیطه‌های مختلف تجاری و تکنیکال صحبت و تبادل‌نظر خواهد شد و سخنرانان آن هم از بخش کنفرانس بین‌المللی IAOM هستند.
مدیر بخش آکادمی و منابع انسانی اتاق بازرگانی ایران و سوئیس گفت: اتاق ایران و سوئیس دارای هشت کمیسیون در حوزه‌های کشاورزی، گردشگری، انرژی، منابع انسانی و... است و خدمات مختلفی ارائه می‌کند. از بخش HR گرفته که برای شرکت‌های عضو و غیرعضو نیرو استخدام می‌کند تا بخش آکادمی که کلاس‌های مختلف آموزشی را برگزار می‌نماید.

سَرپ ایتالیا SARP‭‬؛
ایتالیایی‌ها علاقه‌مند به ایران
مهندس محمدرضا حیدری، مدیرعامل شرکت هونام پیوند، نمایندگی شرکت سَرپ ایتالیا می‌گوید: ما در کار طراحی و ساخت بعضی خطوط تولید مواد غذایی مانند نان، کیک و... و خطوط خنک کردن محصول و بسته‌بندی آن فعالیت می‌کنیم. از کارهای دیگر شرکت، ارائه خدمات به مشتریان است و حتی مشتریانی که از قبل خط تولید را راه‌اندازی کرده باشند ولو اینکه خط تولیدشان را از ما خرید نکرده باشند هم خدمات ارائه می‌دهیم. 
وی می‌گوید: ایران، کشوری با ظرفیت‌های بالاست و ایتالیایی‌ها برای کار کردن با ایرانیان بسیار راغب هستند. به طوری که در بین کشورهای اروپایی، ایتالیایی‌ها بسیار راغب به همکاری با ایران هستند.

گلخانه‌سازان اشتاد؛
اتکای بالای 70 درصد به تولیدات داخلی
مهندس محمد جواد محمد حسینی، مدیرعامل شرکت گلخانه‌سازان اشتاد در مورد فعالیت‌های این شرکت می‌گوید: از 9 سال قبل کارمان را شروع کرده‌ایم و در ساخت گلخانه‌های مدرن، گلخانه‌های طراحی اسپانیایی، شیشه‌ای و انواع مختلف گلخانه‌ها و تجهیز گلخانه‌ها فعالیت داریم. 
حوزه تخصصی ما بیشتر تولید سازه گلخانه است و حتی بعضی از قطعات را که قبلاً وارد می‌شد را نیز تولید کرده‌ایم و در بخش‌های مختلف سازه، محصولاتی با بهترین کیفیت به مشتریان ارائه می‌دهیم. در حال حاضر 4 پروژه در پاکدشت، شهر ری و کرمانشاه و... داریم. 
نمایشگاه خوب بود، مشتریانمان و کسانی که دعوت کرده بودیم و کسانی که این بخش را دنبال می‌کنند حضور داشتند و از نمایشگاه استقبال کردند.

شرکت اف پرام EFPROMM‭‬؛
فعالیت 15 ساله در ایران
رامین احمدزاده، مدیرعامل شرکت آلمانی اف‌پرام EFPROMM در ایران می‌گوید: این شرکت در بسیاری از کشورهای خاورمیانه شعبه دارد و 15 سال است در ایران شرکت نمایندگی 15 شرکت اروپایی هم شعبه‌ای ایجاد کرده. زمینه کاری این شرکت نصب ماشین‌آلات فرآوری صنعت گوشت، سوسیس، کالباس و لبنیات است. 
مسائل مختلفی که در کشور ما اتفاق می‌افتد هر روز یک چوبی لای چرخ فعالیت‌های اقتصادی قرار می‌دهند؛ از تحریم گرفته تا قیمت دلار و... و حتی خیلی وقت‌ها خودتحریمی که به خاطر بعضی سیاست‌ها و برنامه‌های اشتباه صورت می‌گیرد کار را برای فعالان اقتصادی سخت می‌کند.
 
شرکت هایدروسُل آلمان Hydrosol‭‬؛
پای ثابت نمایشگاه
این شرکت آلمانی در بحث پایدارکننده‌ها و بهبوددهنده‌های مواد لبنی و سس فعالیت می‌کند که باعث افزایش طعم و کیفیت خوراکی این مواد می‌شود. پانزده سال است که در ایران فعالیت می‌کند و کم و بیش هر سال در نمایشگاه حاضر بوده‌اند. 
نمایشگاه امسال خیلی نسبت به سال‌های قبل ضعیف‌تر بود. پاویون شرکت آلمان نیز نسبت به سال‌های قبل بسیار کوچک‌تر و جمع و جورتر شده و بازدیدکننده‌ها و مشتریان هم مثل هر سال نیستند. 
نرخ و هزینه‌های نمایشگاه با تسهیلات و خدماتی که به شرکت‌ها می‌دهند مناسبت ندارد. این همه پول می‌گیرند اما خدمات مناسبی به شرکت‌ها نمی‌دهند. مخصوصاً به شرکت‌های خارجی خدمات خوب نمی‌دهند. 

شرکت MSC اسپانیا،
صاحب دانش و تکنولوژی 
مهندس هادی شفیعی‌دوست، مدیر دفتر شرکت MSC می‌گوید: MSC یک شرکت مهندسی است که در زمینه تولید تجهیزات و اجرای گلخانه‌ها، هم در زمینه دانش فنی و هم در زمینه تولید تجهیزات و ظرفیت اجرا، جزو چند شرکت بزرگ و برتر دنیا در کار گلخانه‌سازی است. 
گلخانه‌های مدرنی که این شرکت تولید می‌کند علاوه بر راندمان بالا، محصول باکیفیتی هم تولید می‌کند. ضمن اینکه استفاده و بهره‌برداری از پروژه‌های این شرکت آسان است. 
در ساخت گلخانه دو بحث اساسی وجود دارد که افزایش دانش در این دو زمینه برای افزایش بهره‌برداری مهم است: یکی بحث دانش فنی و نوع طراحی برای مصرف کمتر انرژی و دیگری کنترل محیط و آب‌و‌هوای داخل گلخانه و کاهش خطاهای انسانی است. 

پارس ترک سیلو؛
توجه ویژه به بخش تحقیقات
دکتر حافظ شورچی، مدیرعامل شرکت پارس ترک سیلو به خبرنگار ‮«‬دام، کشت و صنعت‮»‬ می‎‎گوید: کار اصلی شرکت تمرکز بر روی سیلوسازی برای ذخیره‌سازی غلات و واحدهای مرغداری و گاوداری و شرکت‌های خوراک دام و طیور است. همچنین در تولید مخازن آب در سطوح مختلف فعالیت می‌کند. 
سعی می‌کنیم همیشه به‌صورت روزآمد باشیم به همین دلیل شرکت دارای یک گروه تحقیق و توسعه است که یافته‌های جدید را رصد می‎کنیم تا این تحقیقات و یافته‌ها پشتوانه کاری ما باشد. حتی برای این منظور، دفتری هم در کشور اسپانیا داریم که یافته‌های جدید را از آن‌ها اخذ می‌کنیم تا بتوانیم حضور موثر و مداوم در بازار داشته باشیم. 
شرکت پارس ترک سیلو علاوه بر ایران در دیگر کشورها نیز فعالیت‌های خوبی دارد. یک واحد کارخانه هم در کشور ترکیه احداث کرده‌ایم تا به مشتریان خارجی خدمات‌دهی کنیم. اما دیدگاه و سیاست کلی ما ایجاد اشتغال و تولید برای هم‌میهنان است و این مسئولیت اجتماعی را برای خودمان قائل هستیم. به همین جهت در پروژه‌های شرکت اولویت را به اشتغال نیروهای داخلی می‌دهیم.
شبنم وزیری، کارشناس فروش شرکت پارس ترک سیلو می‌گوید: این شرکت در بحث تولید سیلوهای غلات و سیلوهای خوراک دام و طیور و تجهیزات وابسته به سیلوها فعالیت دارد. تولیدات ما تماماً ایرانی است. حدوداً 15 سال است در این حوزه فعالیت می‌کنیم و به کشورهای C.I.S، بنگلادش، هند و‭... ‬نیز صادرات داریم.

شرکت مدا؛
همرا با طبیعت 
مهندس عفت رئیسی، مدیرعامل شرکت تعاونی زنبورداری ‮«‬نحل‮»‬ و صاحب برند ‮«‬مدا‮»‬ در زمینه پرورش زنبورعسل و تولید عسل در گفتگو با خبرنگار نشریه ‮«‬دام، کشت و صنعت‮»‬ می‌گوید: یکی از اهداف‌مان از شرکت در نمایشگاه این بوده که با همه مشکلات موجود و ناکاستی‌ها و ناکارآمدی‌ها و کم‌لطفی‌هایی که در حق تولیدکنندگان می‌شود آمده‌ایم که بگوییم ما هنوز هستیم تا چرخ تولید در این کشور بچرخد و تولید تداوم داشته باشد و محصولات ایرانی نه تنها برای تولید ایرانی و حتی صادرات هم توانایی‌های لازم را دارند‭.
 ‬شرکت ما مشتریان خوبی از کشورهایی مانند مصر، کشورهای حوزه خلیج‌فارس، پاکستان و افغانستان و‭... ‬دارد. امید داریم با کمک رسانه‌ها و مخصوصاً نشریات تخصصی مانند ‮«‬دام و کشت و صنعت‮»‬ نهضتی در کشور برای تولید محصولات طبیعی و سالم و ارگانیک به پا گردد؛ چرا که در کشور هم تولیدکنندگان خوبی وجود دارد و هم مصرف‌کنندگان زیادی هستند که دنبال محصولات سالم هستند.

دانش میوه؛
پیشرو در حوزه انبارداری میوه 
دکتر آزاد عمرانی، مدیرعامل شرکت دانش‌میوه می‌گوید: این شرکت، با سابقه 15 ساله و فناوری‌هایی که در کاهش ضایعات میوه و سبزیجات معرفی و کاربری کرده‌ایم، از جمله معدود شرکت‌هایی است که در زمینه فناوری‌های پس از برداشت محصولات کشاورزی و با اولویت میوه و سبزی فعالیت می‌کند.
طبق آمار فائو در کشور بین 35‭-‬30 درصد ضایعات محصولات کشاورزی داریم که این مقدار می‌تواند حدود 15 میلیون ایرانی را تغذیه کند. شرکت دانش میوه، تکنولوژی، محصول و روش‌های کاربردی‌سازی را دارد‭  - حدود 30 درصد از درآمد شرکت صرف تحقیقات می‌شود‭ -  ‬و شرکت‌های صادرکننده و واردکننده میوه، سردخانه‌ها، واحدهای سورتینگ و بسته‌بندی و... از خدمات ما استفاده می‌کنند. 

شرکت کشت‌وصنعت نوشینه خوی؛
فعال در فرآوری میوه
مهندس محسن موسایی، مدیرعامل شرکت کشت و صنعت ‮«‬نوشینه خوی‮»‬، صاحب برند ‮«‬گلشن‮»‬ در مورد این شرکت می‌گوید: شرکت کشت و صنعت نوشینه از جمله شرکت‌های پیشرو در صنایع غذایی است که با فرآوری انواع میوه تازه و مرغوب، در تولید انواع کنسانتره و آب‌میوه سهم زیادی از مجموعه تولید کشور در این زمینه را به خود اختصاص داده است.
این شرکت با هدف تولید آب‌میوه در سال 1375 در شهرستان خوی تأسیس شد و با بهره‌گیری از بهترین تجهیزات روز و مدرن‌تری ماشین‌آلات ساخت اروپا و کارشناسان مجرب، انواع آب‌میوه و کنسانتره میوه با نام تجاری ‮«‬گلشن‮»‬ و ‮«‬پاکزاد‮»‬ به بازار عرضه می‌کند. 


ماهنامه دام و کشت و صنعت- شماره۲۳۱ - تیر ۱۳۹۸
 

مدیر سایت
info@iranagrimagazine.com

به این مطلب امتیاز دهید:

کارشناسان ما در مورد مشکلات تولید محصولات، که نمی‌توانید برای آن جوابی پیدا کنید؛ می‌توانند به شما کمک کنند

info@iranAgriMagazine.com
arrow